Na świecie jest wiele obiektów, które koniecznie trzeba zobaczyć. Za
argument często podaje się fakt, ze są one wpisane na listę światowego
dziedzictwa UNESCO. Jeśli coś jest na liście UNESCO to jednoznacznie oznacza,
że jest wartościowe i niezwykłe, mówiąc oficjalnie – ma wyjątkową powszechną
wartość. Jest obowiązkowym punktem wizyty każdego turysty. Zanim wymienię
obiekty z tej listy znajdujące się w Maroku, a jest ich dziewięć, wyjaśnię czym
jest to UNESCO oraz jego lista klasyfikująca obiekty jako dziedzictwo
kulturowe, naturalne i mieszane. Będzie trochę historii, danych i dat a przede
wszystkim ciekawych i cennych dla ludzkości miejsc, których konserwacja i
ratowanie dla przyszłych pokoleń jest naszym wspólnym obowiązkiem.
UNESCO czyli po angielsku United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization i po polsku Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury jest organizacją wyspecjalizowaną ONZ, które powstało 24 października 1945 r. jako odpowiedź na tragiczne doświadczenia dwóch wojen światowych aby zapobiec ewentualnej kolejnej, zapewnić pokój i bezpieczeństwo międzynarodowe, rozwój współpracy miedzy narodami oraz przestrzeganie praw człowieka. Siedziba znajduje się w Nowym Jorku.
Natomiast UNESCO powstało na mocy
konstytucji, która została podpisana 16 listopada 1945 r. w Londynie przez rząd
brytyjski a w życie weszła 4 listopada 1946 r. Organizacja ta z siedzibą w Paryżu
za cel postanowiła sobie wspieranie współpracy międzynarodowej w dziedzinie
kultury, sztuki i nauki oraz wzbudzanie szacunku dla praw człowieka bez względu
na kolor skóry, status społeczny i religię. Program UNESCO podejmuje działania
na rzecz rozwoju nauki i kultury oraz udziela pomocy materialnej, technicznej i
kadrowej w organizowaniu oświaty. Od 2011 r. zrzesza 195 państw. Polska jest
jego członkiem od 6 listopada 1946 r. Maroko dołączyło 7 listopada 1956 r.
A jakie były początki powstania listy światowego dziedzictwa?
UNESCO miało promować wolność
słowa na świecie a także czuwać nad zachowaniem i ochrona światowej spuścizny
książek, dzieł sztuki, zabytków historii i nauki, zlecając zainteresowanym
państwom podpisanie odpowiednich konwencji międzynarodowych. Miało wspierać
współpracę między narodami we wszystkich dziedzinach działalności
intelektualnej, międzynarodową wymianę przedstawicieli oświaty, nauki i kultury
oraz wymianę wydawnictw, dzieł sztuki, obiektów zainteresowania nauki i innych
materiałów informacyjnych. Doradzało państwom członkowskim w zakresie
konserwacji ich dziedzictwa. Organizowano kampanie na rzecz ratowania zabytków
zagrożonych zawaleniem, katastrofami naturalnymi czy zalaniem.
Pierwszym takim obiektem jaki
udało się uratować były świątynie nubijskie w Abu Simbel w południowym Egipcie
zagrożone zalaniem na skutek budowy tamy na Nilu w Asuanie. Kampania na rzecz
ich ratowania odbyła się w 1959 r. Kosztowała 80 mln dolarów, z czego połowa
została sfinansowana z dotacji 50 państw. Następnie ratowano przed podtopieniem
zabytkowe centrum Florencji i Wenecji. W latach 60-tych projektami tymi
zainteresował się rząd USA. Na konferencji w Białym Domu utworzony został trust
na rzecz światowego dziedzictwa – Trust of World Heritage w celu identyfikacji,
monitorowania i zarządzania obiektami naturalnymi i historycznymi. To dało
początek ideom tworzenia tego typu list.
Ideę podchwyciła Międzynarodowa
Unia Ochrony Przyrody (IUCN) i w 1968 r. zaproponowała swoim członkom podobną
inicjatywę. To samo zrobiła Międzynarodowa Rada Zabytków i Miejsc Historycznych
(ICOMOS). Grupy eksperckie obu organizacji oraz UNESCO na konferencji ONZ w
Sztokholmie w 1965 r. wypracowały Konwencję, która łączyła koncepcję ochrony
światowego dziedzictwa naturalnego (ochrona przyrody) i kulturowego (ochrona zabytków).
Dnia 16 listopada 1972 r. w
Paryżu na mocy tej Konwencji została ustanowiona Lista światowego dziedzictwa
UNESCO. Z dniem 17 grudnia 1975 r. weszła w życie. Do stycznia 2017 r.
ratyfikowały ją 193 państwa, wśród których Polska była jednym z pierwszych.
Lista jest wykazem dóbr
dziedzictwa kulturowego i naturalnego, które posiadają wyjątkową powszechną
wartość na podstawie kryteriów ustalonych przez siebie.
Konwencja
Dziedzictwo kulturowe definiuje
Artykuł 1 Konwencji. Są to:
- Zabytki: dzieła architektury, monumentalnej rzeźby lub malarstwa, elementy i
budowle o charakterze archeologicznym, napisy, groty i zgrupowania tych
elementów, mające wyjątkową powszechną wartość z punktu widzenia historii,
sztuki lub nauki;
- Zespoły:
budowli oddzielnych lub łącznych, które ze względu na swą architekturę,
jednolitość lub zespolenie z krajobrazem mają wyjątkową powszechną wartość
z punktu widzenia historii, sztuki lub nauki;
- Miejsca
zabytkowe: dzieła człowieka lub wspólne dzieła człowieka i przyrody, jak
również strefy, a także stanowiska archeologiczne mające wyjątkową
powszechną wartość z punktu widzenia historycznego, estetycznego,
etnologicznego lub antropologicznego.
Natomiast dziedzictwo naturalne definiuje
Artykuł 2 Konwencji. Są to:
- Pomniki
przyrody utworzone przez formacje fizyczne i biologiczne albo zgrupowania
takich formacji, przedstawiające wyjątkową powszechną wartość z punktu
widzenia estetycznego lub naukowego;
- Formacje
geologiczne i fizjograficzne oraz strefy o ściśle oznaczonych granicach,
stanowiące siedlisko zagrożonych zagładą gatunków zwierząt i roślin,
mające wyjątkową powszechną wartość z punktu widzenia nauki lub ich
zachowania;,
- Miejsca
lub strefy naturalne o ściśle oznaczonych granicach, mające wyjątkową
powszechną wartość z punktu widzenia nauki, zachowania naturalnego piękna
W lipcu 2017 r. na światowej
liście znajduje się 1056 obiektów w 167 państwach wśród których mamy:
- 832
dziedzictwa kulturowego
- 206 naturalnego
(przyrodniczego)
- 35
mieszanych
Zadania Konwencji i prowadzenie
listy realizuje specjalny organ wykonawczy – Międzynarodowy Komitet Ochrony
Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Naturalnego ( w skrócie Komitet
Światowego Dziedzictwa). Podejmuje on decyzje dotyczące ogólnej polityki i
zasad realizacji Konwencji w sprawie ochrony światowego dziedzictwa oraz monitoruje
stan obiektów i działania podjęte w celu ich ochrony i zachowania. Zasiadają w
nim przedstawiciele z 21 krajów wybierani przez Zgromadzenie Ogólne Państw –
Stron Konwencji na okres 6 lat. Jednak większość państw dobrowolnie ustala
swoją kadencję by umożliwić członkostwo innym krajom. Sesje komitetu odbywają
się co roku. Na nich decyduje się o wpisaniu jakiegoś miejsca na listę
światowego dziedzictwa, wpisanie go jako zagrożonego czy skreśleniu z list.
W
2017 roku miała miejsce 41 sesja Komitetu, która odbyła się w dniach 2 - 12
lipca w Krakowie.
Nominacje obiektów i kryteria
O wpisanie obiektów na listę
zabiegają Państwa – Strony Konwencji. Nominacje zgłaszane są Konwencji spośród
ich obiektów, uznawanych za godne wpisania. Początkowo trafiają one na Narodową
Listę Informacyjną (Tentative List). Powinna być ona przygotowana z udziałem władz
regionalnych i lokalnych, lokalnych społeczności i organizacji pozarządowych
oraz uzupełniana i uaktualniana raz na 10 lat.
Następnie listy te są przesyłane
do Centrum Światowego dziedzictwa w języku angielskim lub francuskim.
Tak wygląda obecnie lista Maroka:
http://whc.unesco.org/en/tentativelists/state=ma
A tak lista Polski: http://whc.unesco.org/en/tentativelists/state=pl
Potem Państwa - Strony
przygotowują wniosek nominacyjny, w którym nominować mogą tylko obiekty z
listy. Jeżeli obiekty mają charakter transgraniczny, to mogą być nominowane
przez grupę państw. Wniosek nominacyjny musi zawierać nazwę obiektu, jego
położenie geograficzne, mapę, opis, historię, podejmowane działania w celu jego
ochrony, zarządzanie obiektem, plany rozwoju, zagrożenia i uzasadnienie jego
wyjątkowej powszechnej wartości czyli analizę porównawczą obiektu z innymi
podobnymi. Następnie jest przesyłany do Centrum Światowego Dziedzictwa. Centrum
rejestruje i sprawdza wnioski, po czym wysyła je do oceny ekspertów IUCN i
ICOMOS.
Komitet Światowego Dziedzictwa
podejmuje decyzję o wpisie na corocznej sesji. Rozpatruje on corocznie
maksymalnie 45 wniosków. Od 2002 roku Komitet rozpatruje jeden wniosek z danego
kraju, a od 2005 roku dwa - jeden dotyczy dziedzictwa kulturowego lub
mieszanego a drugi naturalnego.
O wpisaniu danego obiektu na
listę decyduje jego wyjątkowa powszechna wartość i spełnienie przynajmniej
jednego z dziesięciu kryteriów kulturowych lub przyrodniczych.
Jeżeli wniosek o
wpisanie danego obiektu na listę nie zostanie uwzględniony, może być złożony
ponownie jedynie wtedy gdy zaistnieją wyjątkowe okoliczności: nowe odkrycia,
nowe naukowe informacje dotyczące dobra lub inne kryteria niż prezentowane w
pierwszym wniosku.
Kryteria kulturowe
I. reprezentować arcydzieło
ludzkiego geniuszu twórczego;
II. przedstawiać ważną wymianę
ludzkich wartości, na przestrzeni dziejów lub w obszarze danego regionu świata,
w zakresie rozwoju architektury lub technologii, w sztukach monumentalnych,
urbanistyce lub projektowaniu krajobrazu;
III. przedstawiać unikatowe albo
przynajmniej wyjątkowe świadectwo tradycji kulturowej lub istniejącej albo
minionej cywilizacji;
IV. przedstawiać szczególny
przykład typu budowli, zespołu architektonicznego lub technologicznego albo
krajobrazu ilustrującego ważny etap (lub etapy) w historii ludzkości;
V. przedstawiać szczególny
przykład tradycyjnego ludzkiego osadnictwa, zagospodarowania ziemi lub morza,
reprezentatywny dla danej kultury (lub kultur), albo ludzkiej interakcji ze
środowiskiem, szczególnie jeśli stało się ono zagrożone wskutek nieodwracalnej
zmiany;
VI. pozostawać w bezpośrednim lub
namacalnym związku z wydarzeniami lub żywą tradycją, pomysłowością lub
wierzeniami, albo z dziełami artystycznymi lub literackimi o wyjątkowym
uniwersalnym znaczeniu (Komitet uznaje, że to kryterium powinno być stosowane w
połączeniu z innymi kryteriami).
Kryteria przyrodnicze
VII. obejmować wyjątkowe zjawiska
przyrodnicze lub tereny szczególnego naturalnego piękna i o znaczeniu
estetycznym;
VIII. przedstawiać szczególne
świadectwo ważnych etapów w historii planety, zawierające ślady dawnego życia,
istotnych toczących się procesów geologicznych; tworzących formy ukształtowania
terenu lub istotne formacje geomorficzne lub fizjograficzne;
IX. przedstawiać szczególny
przykład toczących się procesów ekologicznych i biologicznych, istotnych dla
ewolucji i rozwoju lądowych, słodkowodnych, przybrzeżnych i morskich
ekosystemów lub społeczności roślin i zwierząt;
X. obejmować najważniejsze
środowiska przyrodnicze do ochrony różnorodności form życia, łącznie z
zagrożonymi gatunkami o uniwersalnej wartości z punktu widzenia nauki i
konserwacji przyrody.
Dziewięć obiektów Maroka na liście UNESCO w kolejności wpisania na
listę
Dziewięć obiektów Maroka z tej
listy, wszystkie w kategorii dziedzictwa kulturowego można zobaczyć na
oficjalnej stronie UNESCO pod tym linkiem.
1. Medyna w Fezie
Wpisana na listę w 1981 r. spełniając
kryteria II i V. Opis jej wyjątkowej wartości powszechnej znajduje się na
stronie listy UNESCO pod tym linkiem: http://whc.unesco.org/en/list/170
O Fezie pisałam już we wpisie pt.
Fez, czyli w labiryncie starej medyny.
Zdjęcia: Krystyna Winnicka |
Medyna w Fezie jest uważana za
jedno z najbogatszych i najlepiej zachowanych historycznych miast świata
arabsko-muzułmańskiego. Nieutwardzona przestrzeń miejska zachowuje większość
swoich pierwotnych funkcji i atrybutów. Stanowi nie tylko wybitne dziedzictwo
architektoniczne, archeologiczne i miejskie, ale także przekazuje styl życia,
umiejętności i kulturę, która trwa i odnawia się pomimo ewolucji współczesnych
społeczeństw.
2. Medyna w Marrakeszu
Wpisana na listę w 1985 r.
spełniając kryteria I, II, IV, V. Opis jej wyjątkowej wartości powszechnej
znajduje się na stronie listy UNESCO pod tym linkiem: http://whc.unesco.org/en/list/331
Zdjęcia: Dorota Strzelecka |
Marrakesz został założony przez dynastię
Almorawidów w latach 1070 – 72. Przez długi czas był ośrodkiem politycznym,
gospodarczym i kulturalnym. Był miastem wpływowym w świecie muzułmańskim od
Afryki Północnej po Andaluzję. Jest w nim kilka zabytków z tamtego okresu:
meczet Koutoubiya z minaretem o wysokości 77m, Kasbah, blanki, monumentalne
bramy, ogrody itp. Późniejsze klejnoty architektury obejmują Pałac Bandia,
Madrasa Ben Youssef, grobowce Saadytów, kilka wspaniałych rezydencji i Plac
Jemaa El Fna – prawdziwy teatr na wolnym powietrzu, który zachwyca
odwiedzających.
O placu pisałam już we wpisie pt.
Magia Jemaa El Fana w Marrakeszu.
3. Ksar w Ait Bin Haddou
Wpisany na listę w 1987 r.
spełniając kryteria IV i V. Opis jego wyjątkowej wartości powszechnej znajduje
się na stronie listy UNESCO pod tym linkiem: http://whc.unesco.org/en/list/444
To najpopularniejszy Ksar w
dolinie Ounila. To grupa ziemianek ozdobiona glinianą cegłą – kolektywnych
skupiskiem mieszkań otoczonych wysokimi murami obronnymi wzmocnionymi narożnymi
wieżami jest tradycyjnym siedliskiem przed-Saharyjskim. Mieszkania tworzą
zwartą grupę zamknięta i zawieszoną. Miejscowość Ait ben Haddou w prowincji
Ouarzazate jest uderzającym przykładem architektury południowego Maroka. Położona
jest u podnóża południowego zbocza Atlasu Wysokiego.
Zdjęcia: Tripadvisor |
Najstarsze budowle
pochodzą z XVII w. chociaż ich struktura i technika były propagowane dużo
wcześniej w południowym Maroku. To jeden z ważnych punktów na szlaku handlowym
łączącym starożytny Sudan z Marrakeszem przez dolinę Dra i Przełęcz Tizi-n’Telouet.
Obszary społeczne Ksar obejmują meczet, plac publiczny, pola uprawne poza
murami obronnymi, fortyfikacje, poddasze na szczycie wioski, dwa cmentarze
(muzułmański i żydowski) oraz sanktuarium Sidi Ali Amer.
4. Zabytkowe miasto Meknes
Wpisane na listę w 1996 r.
spełniając kryterium IV. Opis jego wyjątkowej wartości powszechnej znajduje się
na stronie listy UNESCO pod tym linkiem: http://whc.unesco.org/en/list/793
Założone w 1061 r. w. przez
dynastię Almorawidów jako osada wojskowa. Jej nazwa pochodzi od plemienia
berberyjskiego Mekanassa, które zdominowało wschodnie Maroko. Za panowania
sułtana Mulay Ismaila (1672-1727), założyciela dynastii Alawitów stało się
stolicą i przeżywało okres świetności. Sułtan przekształcił je w imponujące
miasto w stylu hiszpańsko – mauretańskim, otoczone murami z wysoką bramą, gdzie
połączenie XVII-wiecznej architektury i urbanistyki islamskiej z europejską. Obecność
tego historycznego miasta, w którym znajdują się rzadkie szczątki i ważne
zabytki zlokalizowane w szybko zmieniającym się środowisku miejskim, nadaje
temu miejskiemu dziedzictwu uniwersalną wartość.
Zdjęcia: Panoramio.com |
5. Stanowisko archeologiczne Volubilis
Wpisane na listę w 1997 r.
spełniając kryteria II, III, IV, VI. Opis jego wyjątkowej wartości powszechnej
znajduje się na stronie listy UNESCO pod tym linkiem: http://whc.unesco.org/en/list/836
Zdjęcia: Krystyna Winnicka |
Niegdyś była tam metropolia rzymskiej
prowincji Mauretanii Tingitana założona w III w. p.n.e. Stała się ważnym
posterunkiem Imperium Rzymskiego i zyskała wtedy wiele wspaniałych budynków
m.in. rzymskie fortyfikacje. Na terenie wykopalisk archeologicznych na żyznym
terenie rolniczym o powierzchni 42 ha można zobaczyć ich pozostałości. Archeologiczne
ślady tego miejsca świadczą o kilku cywilizacjach. Jest ono przykładem przenikania
się kultury rzymskiej i rdzennej. Obszar ze względu na swoją izolację oraz to,
że nie był zajęty przez prawie 1.000 lat przedstawia wysoki poziom
autentyczności. Jest to jedno z najbogatszych miejsc tego okresu w Afryce
Północnej, nie tylko ze względu na ruiny, ale także ze względu na wielkie
bogactwo epigraficznych dowodów.
Do budowy używano marmuru i brązu. Tworzono z
nich mozaiki, rzeźby i napisy, które świadczą o tym, że ludzie, którzy tam żyli
przez wieki mieli twórczego ducha. Z boku strony znajduje się rzymski wał
zbudowany w latach 168 – 169 n.e. Cechy terenu ujawniają dwie formy
topograficzne: stosunkowo płaski obszar nachylony w części północno-wschodniej,
sektor monumentalny i część sektora łuku triumfalnego, w którym Rzymianie
stosowali miejski układ hipodamiczny i obszar bardziej pagórkowaty obejmujący
południową i zachodnią część, gdzie przyjęto plan tarasowy.
6. Medyna w Tetuanie (dawne Titawin)
Wpisana na listę w 1997 r.
spełniając kryteria II, IV, V. Opis jego wyjątkowej wartości powszechnej
znajduje się na stronie listy UNESCO pod tym linkiem: http://whc.unesco.org/en/list/837
Tetuan miał szczególne znaczenie
w świecie islamskim, począwszy od VIII w. ponieważ był głównym punktem
kontaktowym między Marokiem a Andaluzją. Po rekonkwiście miasto zostało
odbudowane przez andaluzyjskich uchodźców wydalonych z Hiszpanii. Dobrze
ilustruje to jego sztuka i architektura, które ujawniają wyraźny wpływ
andaluzyjski.
Zdjęcia: Panoramio.com |
Chociaż medyna w Tetuanie jest jedną z najmniejszych w Maroku to
jest bez wątpienia najbardziej kompletną i w dużej mierze nietknięta przez późniejsze
wpływy zewnętrzne. Medyna jest otoczona historycznym murem o długości 5 km i
prowadzi do niej siedem bram.
Miasto Tetuan słynie ze szkoły
sztuki i rzemiosła (Dar Sanaa) oraz Narodowego Instytutu Sztuk Pięknych, które
świadczą o tradycji przodków i otwarciu na świat.
7. Medyna w Essaouirze (dawne Mogador)
Wpisana na listę w 2001 r.
spełniając kryteria II, IV. Opis jego wyjątkowej wartości powszechnej znajduje
się na stronie listy UNESCO pod tym linkiem: http://whc.unesco.org/en/list/753
Essaouira dawniej nazywana była
Mogador (nazwa pochodzi od fenickiego słowa Migdol oznaczającego "małą
fortecę"). Jest wyjątkowym przykładem ufortyfikowanego miasta z końca
XVIII wieku, otoczonego murem, zbudowanego zgodnie z zasadami współczesnej
europejskiej architektury wojskowej w kontekście północnoafrykańskim. Od czasu
swojego powstania był to ważny międzynarodowy port handlowy, łączący Maroko i
jego Saharyjską bazę z Europą i resztą świata.
Zdjęcia: Krystyna Winnicka |
Miasto jest także przykładem
ośrodka wielokulturowego, o czym świadczy współistnienie różnych grup
etnicznych, takich jak Amazighowie, Arabowie, Afrykanie i Europejczycy, a także
religijnych (muzułmanie, chrześcijanie i żydzi).
Essaouira to jedno z Czterech błękitnych miast.
8. Portugalskie miasto Mazagan (część Al-Dżadidy)
Wpisane na listę w 2004 r.
spełniając kryteria II, IV. Opis jego wyjątkowej wartości powszechnej znajduje
się na stronie listy UNESCO pod tym linkiem: http://whc.unesco.org/en/list/1058
Portugalska fortyfikacja Mazagan
to obecnie część miasta El Jadida. Leży 90 km na południowy zachód od
Casablanki. Została zbudowana jako ufortyfikowana kolonia na wybrzeżu Atlantyku
na początku XVI wieku. Została przejęta przez Marokańczyków w 1769 roku.
Umocnienie z bastionami i murami obronnymi jest wczesnym przykładem
renesansowego projektu wojskowego.
Zdjęcia: Panoramio.com |
Zachowane budynki portugalskie to cysterna i
kościół Wniebowstąpienia, zbudowany w stylu późnego gotyku w stylu
manuelińskim. Portugalskie miasto Mazagan - jedno z pierwszych osad
portugalskich odkrywców w Afryce Zachodniej na trasie do Indii - jest
znakomitym przykładem wymiany wpływów między kulturami europejskimi i
marokańskimi, dobrze odzwierciedlonymi w architekturze, technologii i
urbanistyce.
Bracia Francisco i Diogo de
Arruda zbudowali pierwszą cytadelę w 1514 roku. W latach 1541-1548, zgodnie z
planami włoskiego architekta Benedetto da Ravenna, Joao Ribeiro i Juan Castillo
rozszerzyli cytadelę, przekształcając ją w fortyfikację w kształcie gwiazdy.
Mazagan jest lepiej zachowany niż
inne portugalskie fortyfikacje w Maroku. Większość innych portugalskich obiektów
na świecie przeszła wiele zmian.
9. Rabat – nowoczesna stolica i historyczne miasto
Wpisany na listę w 2012 r. spełniając
kryteria II, IV. Opis jego wyjątkowej wartości powszechnej znajduje się na
stronie listy UNESCO pod tym linkiem: http://whc.unesco.org/en/list/1401
Rabat – stolica Maroka znajduje
się na wybrzeżu Atlantyku w północno-zachodniej części kraju i jest wynikiem
płodnej wymiany między przeszłością arabsko-muzułmańską a zachodnim
modernizmem. Miasto na nowo zostało stworzone i zbudowane pod francuskim
protektoratem w latach 1912-1930, w tym na terenach królewskich i
administracyjnych, zabudowaniach mieszkaniowych i komercyjnych oraz ogrodach
botanicznych i rekreacyjnych Jardins d'Essais. To także starsze części miasta z
XII wieku. Nowe miasto jest jednym z największych i najbardziej ambitnych
nowoczesnych projektów miejskich wybudowanych w Afryce w XX wieku i
prawdopodobnie najbardziej kompletnych. Starsze części to Meczet Hassana
(rozpoczęty w 1184 r.), wały i bramy Almohadu, jedyne zachowane części projektu
dla wielkiej stolicy kalifatu Almoad, a także pozostałości z mauretańskiego lub
andaluzyjskiego księstwa z XVII wieku.
Zdjęcia: Dorota Strzelecka |
Współczesny Rabat charakteryzuje
się spójnością przestrzeni publicznych oraz wprowadzaniem w życie idei zdrowia
publicznego (usługi, rola roślinności itp.). Siedlisko jest zilustrowane
kwaterami z wyraźnie zaznaczonymi tożsamościami: Medina i Kasbah, dzielnice
mieszkalne i mieszczańska zabudowa nowoczesnego miasta, a wreszcie
neo-tradycyjna dzielnica Habous de Diour Jamaâ. Miasto obejmuje pełną gamę
monumentalnych, architektonicznych i dekoracyjnych elementów z różnych
wcześniejszych dynastii.
O Rabacie już pisałam we wpisie
Rabat stolicą Maroka.
Spośród tych dziewięciu obiektów
jak na razie miałam okazję zobaczyć i fotografować tylko dwa. Mam nadzieje, że
uda mi się kiedyś te wszystkie nadrobić.
Jeśli byłeś w Maroku, to
które obiekty widziałeś? Czy zasłużyły na zaszczytne miejsce na liście UNESCO? Są
bez wątpienia przepełnione historią, wielokulturowością, talentem architektów. Odwiedzając
je na pewno można poczuć się jakby się cofnęło w czasie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Disqus - Kuskus, czyli Zapraszam na Feedback ;)