piątek, 12 lutego 2016

Lewa ręka nieczysta

Pewnie słyszałeś radę aby w kraju muzułmańskim nie jeść i nie witać się lewą ręką, bo jest ona nieczysta. To dlatego, że muzułmanie dokonują ablucji przez modlitwą właśnie lewą ręką. Niezbyt dobrze kojarzy im się sięganie nią po jedzenie. A nam wydaje to się zbyt zabobonne. Nieprawdaż? A co jak ktoś jest leworęczny? Nie jesteśmy pewni czy to fakt czy mit.

Lewa ręka nieczysta

Do napisania o tym skłonił mnie obrazek jaki wrzuciła na swój fanpage sama wielka pani autorytet od podróży i poznawania kultur - Martyna Wojciechowska. Mnie to bardzo ździwiło. Na obrazku ostrzega, że w islamie lewa ręka jest nieczysta i uważaj, byś jej nie użył. Nie podaje o jaki islamski kraj jej chodzi. Pewnie miała na myśli wszystkie do jednego wora. Ale każdy kto zna wyraźnie pozna po strojach, że wszystkie postaci na obrazku są z... Maroka. To jakaś sugestia? Jeśli tak, to muszę się z nią rozprawić.

Zanim lepiej poznałam Maroko i Marokańczyków też myślałam, że lewą ręką nic nie mogę zrobić. Mimo, że jestem praworęczna nie pasowało mi to.

Moim zdaniem przed wyjazdem do danego kraju powinieneś dowiedzieć się jakie w nim panują zwyczaje. Niektóre stereotypy też wziąć pod uwagę, ale po to by na własne oczy przekonać ile w nich prawdy albo mitu. Zwykle jest tak, że nie warto sobie za dużo wyobrażać, bo rzeczywistość okazuje się inna.

Drugi krok to po prostu spytanie się miejscowych ludzi czy to prawda i dlaczego. Oczywiście, mówiąc im, że słyszałeś to tylko od kogoś, z ogólnych opinii ale jesteś otwarty na to co będzie. Uważam, że warto pytać. Jednak ostrożnie i wiedzieć kiedy, bo ich reakcja może być różna. O lewą rękę nie pytać przy byle okazji ale np. gdy już siedzimy przy stole i zabieramy się za jedzenie.

Mogą normalnie Ci odpowiedzieć: "tak - taki zwyczaj u nas panuje" lub "nie - nie mamy takiego zwyczaju"Mogą też bardzo się ździwić Twoim pytaniem, jeśli okaże się, że tego zwyczaju u nich nie ma lub stosowany jest w innym sensie niż myślisz. Mogą odebrać Cię, za kogoś co wierzy w stereotypy jeśli jest znudzony ciągle o nich słuchać.

Trochę ich rozumiem, bo do mnie każdy, dosłownie każdy nawet kulturalny cudzoziemiec przez to, że jestem Polką kojarzy nasz kraj z wódką i popisuje się znajomością słowa "kurwa". Zamiast puszczać bokiem i się sztucznie uśmiechać mówię mu wprost, że to mnie nudzi i mam dość.

W Maroku zapytałam o nieczystość lewej ręki. Miałam na szczęście zaufaną osobę, która mi to wyjaśniło.

Jedzenie prawą a nie lewą ręką to żaden obowiązek tylko coś co się zaleca. Nie wynika to jednak z religii a z tego, że marokańskie stoły, przy których jemy są okrągłe.

Marokańczycy siedząc przy tym stole jedzą z jednej miski. Jedzą najczęściej rękoma lub chwytają kawałki mięsa nasączone sosem za pomocą kawałka chleba. W takich warunkach jedzenie prawą ręką jest po prostu wygodniejsze i praktyczne. I nie ma to związku, z nieczystością lewej ręki.


Marokański okrągły stół

Jeśli ktoś jest leworęczny lub weźmie coś lewą ręką bo tak, to absolutnie nic się nie stanie. Ludzie nie dostaną od tego obrzydzenia. Ale używając lewej ręki można się niechcący trącać łokciami co bardzo przeszkadza. Ktoś np. bardzo nie lubi siadać przy okrągłym stole obok leworęcznego kuzyna bo gdy chcą sięgnąć do talerza to wciąż się zderzają.

Oczywiście mogą być w Maroku plemiona gdzie lewa ręka może być uznawana za nieczystą i ma to związek z religią. Jednak odpowiedź jaką ja otrzymałam mówi, że jedzenie prawą ręką to savoir-vivre przy stole. Tylko po to aby uniknąć trącania łokciem. Tylko tyle.

Wiadomo, że ręce należy myć przed posiłkiem. Jak ktoś to robi to o nieczystości nie ma nowy. Jakoś w religiach się przyjęło, że wszystko co lewe to zło i stereotyp się ciągnie przez wieki. A jak ktoś chce myśleć, że dana ręka z natury jest brudna bo coś właśnie nią robimy to niech przypomni sobie której używa kiedy załatwia swoje podstawowe potrzeby. W tym raczej nie ma różnic kulturalnych.

Dorkita

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Disqus - Kuskus, czyli Zapraszam na Feedback ;)